LISTOPAD
-       A deszcz pada i pada
-       Co powinienem wiedzieć o Polsce?
-       Zdrowie naszym skarbem
-       Co ułatwia prace w domu?
 
-        zakładanie ubrań, butów;
-        spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
-        odkładanie prac na półki indywidualne;
-        udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
-          rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
-          nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
-          nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
-        uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
-        rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
-          naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
-        dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
-        podejmowanie prób wspólnych zabaw;
-        nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
-        uczestniczenie we wspólnych zabawach;
-        współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
-        odpowiadanie na pytania.
-        określanie tego, co dziecko lubi robić;
-        spacerowanie w pobliżu przedszkola.
-        uważne słuchanie rozmówcy;
-        wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
-        słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
-        wypowiadanie się prostymi zdaniami;
-        obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
-        słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
-        nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
-        śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
-        uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
-        rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
-        uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
-        rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
-        nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
-        uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
-        ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
-        porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
-        liczenie palców, przedmiotów itp.;
-        obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
-        zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie
-        wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
-        zakładanie ubrań, butów;
-        spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
-        odkładanie prac na półki indywidualne;
-        udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
-        nazywanie wybranych części ciała;
-        uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
-          przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
-          ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
-          naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
-        dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
-        nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
-        uczestniczenie we wspólnych zabawach;
-        dzielenie się swoimi przeżyciami;
-        doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
-        odpowiadanie na pytania.
-        słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
-        spacerowanie w pobliżu przedszkola.
-        różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
-        wypowiadanie się prostymi zdaniami;
-        powtarzanie krótkich rymowanek;
-        rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
-        słownictwo w języku obcym: dzień dobry, do widzenia.
-        słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
-        nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
-        śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
-        uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
-        rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
-        uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
-        oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
-        reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
-        rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
-        określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
-        poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
-        obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
-        składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
-         rozwijanie umiejętności przeliczania,
zapoznanie z potrawami regionalnymi
-            wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
-          spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
-        rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
-        porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;.
-        rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych,
zapoznanie z produktami szkodliwymi dla zdrowia
poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
-        uważne słuchanie rozmówcy;
-        sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;