Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

GRUDZIEŃ

  1.        Odwiedziny Mikołaja
  2.        Zima coraz bliżej
  3.        Magia świąt
  4.        Zabawki

 

  •        zakładanie ubrań, butów;
  •        korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  •        korzystanie z toalety;
  •        spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  •        odkładanie prac na półki indywidualne;

udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie

  •          rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  •          nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy

  •        uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  •        rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych

  •        uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  •        dzielenie się swoimi przeżyciami;
  •        stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  •        mówienie o swoich potrzebach;
  •        odpowiadanie na pytania.
  •        wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;

spacerowanie w pobliżu przedszkola

  •        słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  •        maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  •        wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  •        słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  •        wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  •        powtarzanie krótkich rymowanek;
  •        stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;

rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy

  •        podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  •        wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  •        rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  •        powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  •        uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  •        określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  •        liczenie palców, przedmiotów itp.;
  •        używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;

obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie

  •        rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują;
  •        podejmowanie prób wspólnych zabaw.
  •        dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
  •        wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
  •        dzielenie się swoimi przeżyciami;
  •        stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  •        odpowiadanie na pytania.