GRUDZIEŃ
- Odwiedziny Mikołaja
- Zima coraz bliżej
- Magia świąt
- Zabawki
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania.
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
spacerowanie w pobliżu przedszkola
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie
- rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
- dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.