Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

LISTOPAD

  1.       A deszcz pada i pada
  2.       Co powinienem wiedzieć o Polsce?
  3.       Zdrowie naszym skarbem
  4.       Co ułatwia prace w domu?

 

  •        zakładanie ubrań, butów;
  •        spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  •        odkładanie prac na półki indywidualne;
  •        udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
  •          rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  •          nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  •          nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  •        uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  •        rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  •          naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  •        dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  •        podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  •        nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  •        uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  •        współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
  •        odpowiadanie na pytania.
  •        określanie tego, co dziecko lubi robić;
  •        spacerowanie w pobliżu przedszkola.
  •        uważne słuchanie rozmówcy;
  •        wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  •        słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  •        wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  •        obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
  •        słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  •        nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  •        śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  •        uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  •        rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  •        uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  •        rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  •        nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
  •        uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  •        ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  •        porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  •        liczenie palców, przedmiotów itp.;
  •        obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  •        zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;

obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie

  •        wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  •        zakładanie ubrań, butów;
  •        spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  •        odkładanie prac na półki indywidualne;
  •        udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
  •        nazywanie wybranych części ciała;
  •        uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  •          przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  •          ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  •          naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  •        dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  •        nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  •        uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  •        dzielenie się swoimi przeżyciami;
  •        doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
  •        odpowiadanie na pytania.
  •        słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  •        spacerowanie w pobliżu przedszkola.
  •        różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  •        wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  •        powtarzanie krótkich rymowanek;
  •        rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  •        słownictwo w języku obcym: dzień dobry, do widzenia.
  •        słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  •        nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  •        śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  •        uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  •        rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  •        uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  •        oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  •        reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  •        rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  •        określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  •        poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
  •        obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  •        składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  •         rozwijanie umiejętności przeliczania,

zapoznanie z potrawami regionalnymi

  •            wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
  •          spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
  •        rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  •        porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;.
  •        rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych,

zapoznanie z produktami szkodliwymi dla zdrowia

poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.

  •        uważne słuchanie rozmówcy;
  •        sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;