GRUDZIEŃ 2025
Temat tygodnia: Odwiedziny Mikołaja
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Stworek w plecaku, listu od Mikołaja, wiersza Klaudii Cebuli W dzień Świętego Mikołaja − będą układać puzzle − rozwiążą zagadkę o Mikołaju − zapoznają się z postacią Mikołaja w kontekście kulturowym − będą ozdabiać czapkę Mikołaja − wysłuchają i nauczą się piosenki Mikołaj − będą rozwijać percepcję słuchową − utrwalą nazwy kolorów − utrwalą pojęcia mały i duży − będą używać określeń: większy, największy/ mniejszy, najmniejszy, − będą przeliczać prezenty − wezmą udział w dyskusji na temat: Co to znaczy być dobrym człowiekiem? − będą brać udział w zabawie logopedycznej − dowiedzą się, jakie są tradycje związane z Mikołajem w Polsce i na świecie − wezmą udział w eksperymencie z zamarzającymi bańkami − wykonają pracę plastyczną Prezenty dla innych
Temat tygodnia: Zima jest coraz bliżej
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Śnieg oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Czasem słońce, czasem deszcz lub Wielka ucieczka dinozaura − dowiedzą się, jakie są oznaki nadchodzącej zimy − nauczą się dobierać ubrania do pory roku − wysłuchają i nauczą się piosenki Zima biała − wykonają śnieżynki z patyczków higienicznych − udoskonalą umiejętność przeliczania − udoskonalą umiejętność przeliczania w zakresie 4 − rozwiążą zagadkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Biała zima − wezmą udział w zabawach badawczych − zilustrują ruchem rymowankę − ułożą bałwanki według wzoru (rytmu)
Temat tygodnia: Magia świąt
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadania Ewy Stadmüller Święta − dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia − poznają tradycje świąteczne − wysłuchają i nauczą się piosenki Świąteczna choinko − wykonają stroik świąteczny − udoskonalą umiejętność przeliczania w zakresie 3 − udoskonalą umiejętność przeliczania w zakresie 4 − udekorują przedszkolną choinkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Wigilijny dzień − upieką świąteczne pierniczki − obejrzą różne kartki bożonarodzeniowe − dowiedzą się, w jaki sposób przesyłać sobie życzenia − poznają świąteczne potrawy − podzielą się opłatkiem
Temat tygodnia: Zabawki
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej W świecie zabawek − wysłuchają wierszyka Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Mój pluszak − wykonają pracę plastyczną Zabawki w przyszłości − będą posługiwać się plasteliną − wezmą udział w zabawach integrujących grupę − będą układać puzzle przedstawiające pluszowe misie − określą różnice między zabawkami z przeszłości a tymi współczesnymi − utrwalą pojęcie klasyfikowania, poprzez udział w zabawach − będą ćwiczyć trafianie do celu − wezmą udział w zabawie sensorycznej − będą bawić się w teatr − wezmą udział w zabawie ruchowej z wykorzystaniem rymowanki Martyny Marzec − będą rozmawiać na temat zabawek z przyszłości
LISTOPAD 2025
Temat tygodnia: A deszcz pada i pada…
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Kropelki, wiersza Barbary Szelągowskiej Mały, duży − będą brać udział w zabawach związanych z szacowaniem − wykonają sensoryczne kałuże − będą ćwiczyć motorykę małą w ćwiczeniu sensorycznym − poznają określenia: mało, dużo − wysłuchają i nauczą się piosenki Deszczyk − zatańczą taniec kropli deszczu − odwzorują rytm za pomocą sylwet parasoli − będą tworzyć dźwięki w jamie ustnej, bez użycia strun głosowych − ustalą równoliczność zbiorów poprzez łączenie w pary − porównają liczebność zbiorów − będą obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie po deszczu − będą obserwować, czy zanosi się na deszcz − wezmą udział w zabawach oddechowych − wykonają deszczową grzechotkę − utrwalą pojęcie pary − dowiedzą się, jak powstaje tęcza − wykonają tęczowy eksperyment − ułożą obrazek na temat pogody, według instrukcji − wykonają pracę plastyczną Deszczowe kompozycje
Temat dwutygodniowy: Co powinienem wiedzieć o Polsce?
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają legendy o Warsie i Sawie w opracowaniu Marzeny Czarnowskiej-Mazurek, opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Rysunek dla mamy lub Najwyższa wieża z klocków − utrwalą znajomość nazw kolorów − poznają mityczną postać syreny − dowiedzą się o istnieniu innych polskich legend − poznają herb Warszawy i herb swojego miasta − wykonają własny herb − wysłuchają i nauczą się piosenki Nasza Polska − wezmą udział w zabawach logopedycznych − zapoznają się z potrawami regionalnymi − będą rozwijać umiejętność przeliczania − obejrzą książki kucharskie − nauczą się cwałować − zapoznają się z wyglądem wybranych strojów regionalnych − wykonają figurki z masy solnej − zapoznają się z postaciami znanych Polaków i Polek − poznają postać Marii Skłodowskiej-Curie − wykonają eksperyment chemiczny − zapoznają się z wyglądem flagi Polski − dowiedzą się, co to jest niepodległość − wykonają pracę plastyczną Narodowe Święto Niepodległości
Temat tygodnia: Zdrowie naszym skarbem
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają wiersza Jadwigi Koczanowskiej Gimnastyka − wysłuchają wiersza, rymowanki i zagadki Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Myj ręce − dowiedzą się, jaką rolę odgrywa ruch w życiu człowieka − zapoznają się z wyrażeniem zdrowy tryb życia − dowiedzą się, czym jest piramida zdrowia − wykonają piramidę zdrowia − poznają pojęcia: krótki, długi, najdłuższy − dowiedzą się, kto pracuje w przychodni − zdobędą informacje dotyczące dbania o czystość − stworzą kącik czystości − dowiedzą się, czym są prawa, a czym obowiązki dziecka − wykonają pracę plastyczną Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
Temat tygodnia: Co ułatwia prace w domu?
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej Urządzenia elektryczne − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Pucu, pucu − wykonają pracę plastyczną Urządzenia przyszłości − dowiedzą się, jakie urządzenia były używane dawniej, a jakie urządzenia elektryczne używane są współcześnie − zapoznają się z nowoczesnymi urządzeniami − odwiedzą przedszkolną kuchnię − będą uczestniczyły w przygotowaniu zimowej herbaty − rozwiążą zagadki słuchowe − poznają domowe obowiązki − będą uczestniczyły w eksperymencie z ubijaniem piany − utworzą zbiory różnych urządzeń i będą je przeliczały
PAŹDZIERNIK 2025
Temat tygodnia: Jesień w sadzie, ogrodzie
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Niezwykłe spotkanie, wierszy Jadwigi Koczanowskiej Warzywa i Wiesławy Żaby-Żabińskiej Zajączek wybiera się z wizytą − utrwalą informacje o owocach: śliwkach, gruszkach, jabłkach − będą segregować owoce ze względu na rodzaj − będą tworzyć kącik owoców i warzyw − wykonają etykiety do kącika przyrodniczego − wysłuchają i nauczą się piosenki Warzywa i owoce − wykonają masażyk na plecach kolegi lub koleżanki − będą rozpoznawać owoce za pomocą zmysłów − będą doskonalić umiejętność przeliczania − porównają liczebność zbiorów − wezmą udział w ćwiczeniu terapii ręki − będą utrwalać wygląd i nazwy warzyw − będą oglądać rośliny rosnące w okolicy przedszkola − rozwiążą słowne zagadki o warzywach − będą rozpoznawać przetwory przygotowane z warzyw i owoców − wykonają tosty z dżemem − wykonają pracę plastyczną Jesienny koszyk
Temat tygodnia: Zwierzęta jesienią
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Zimowy sen niedźwiadka oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Kłótnia w piaskownicy lub Najgorszy dzień w życiu − dowiedzą się, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy − wysłuchają i nauczą się piosenki Zwierzęta jesienią − dokonają syntezy wyrazów − przyporządkują przedmioty do odpowiednich szarf według ustalonej reguły − zapamiętają układy elementów − rozwiążą zagadkę o jeżu − będą układać rytm według wzoru − rozpoznają i nazwą podstawowe emocje: złość, smutek, radość − wykonają pracę plastyczną Jesienne zwierzęta − określą za pomocą dotyku, czy przedmiot jest twardy czy miękki
Temat tygodnia: Moja rodzina i mój dom
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Ewy Stadtmüller Ciapek i psia wróżka − wysłuchają wierszy Moniki Malechy − wysłuchają rymowanki Martyny Marzec i nauczą się jej na pamięć − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Rodzina to my − wykonają pracę plastyczną Portret mojej rodziny − przedstawią członków swojej rodziny − poszerzą swoją wiedzę na temat kształtów − poznają prawa i obowiązki dziecka − dowiedzą się, jakie są rodzaje domów − będą nazywać pomieszczenia w domu
Temat tygodnia: Domowi ulubieńcy
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Opiekun zwierząt − dowiedzą się, jakie potrzeby mają zwierzęta oraz dlaczego należy o nie dbać − poznają zawód weterynarza − dowiedzą się, jakie dźwięki wydają wybrane zwierzęta − wysłuchają i nauczą się piosenki Pies i kot − będą rozwijać umiejętność przeliczania i segregowania − będą uczestniczyć w zabawach logopedycznych − poznają zasady właściwej opieki nad zwierzętami − wezmą udział w zabawie sensoryczno-plastycznej − rozwiną słownictwo związane ze zwierzętami domowymi oraz akcesoriami niezbędnymi do opieki nad nimi − dowiedzą się, czym jest schronisko dla zwierząt − wykonają pracę plastyczną Mój pupil
Temat tygodnia: W przedszkolu
W tym tygodniu dzieci: − poznają kolegów z grupy − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Latawiec i Barbary Szelągowskiej Pierwszy dzień w przedszkolu − wykonają personalizowaną kartę − określą swój nastrój − dopasują odpowiednie pamiątki do wybranych miejsc − poznają zasady obowiązujące na spacerze − zapoznają się z ustawieniem w parach − wysłuchają i nauczą się piosenki Maszeruje mała Ania − otrzymają znaczki rozpoznawcze − porównają liczebność zbiorów − poznają zasady panujące w przedszkolu − poznają zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń na placu przedszkolnym − powiedzą rymowankę z różnym natężeniem głosu: głośno, cicho − dowiedzą się, jakie pomieszczenia są w przedszkolu i kto w nim pracuje − wykonają pracę plastyczną Plac zabaw
Temat tygodnia: Oto ja
W tym tygodniu dzieci: − utrwalą imiona kolegów i koleżanek z grupy − określają swój nastrój − będą brać udział w zabawach ze śpiewem − wysłuchają: wiersza Agaty Widzowskiej Części ciała, opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Urodziny wiewiórki Zoi − dowiedzą się, że każdy z nas jest inny, ma własne imię i nazwisko − utrwalą swoje imiona i nazwiska, informacje o miejscu zamieszkania − odcisną ślad na karteczkach ze swoimi imionami − dowiedzą się, co lubią rówieśnicy − wezmą udział w zabawach integrujących grupę − będą brać udział w zabawach tradycyjnych − wysłuchają i nauczą się piosenki To ja − będą przełamywać barierę dotyku − poznają nazwy części ciała − będą wskazywać części ciała u siebie i rówieśników − powiedzą komplement kolegom i koleżankom − utrwalą umiejętność formowania koła − poznają swoje zainteresowania − będą rozwijać orientację przestrzenną − będą doświadczać świat poprzez zmysły − zagrają w zapachowe memory − wykonają sensoryczne skarpetki do masażu − poznają podstawowe emocje (smutek, radość, złość i strach) i nauczą się je nazywać − wykonają pracę plastyczną Kolorowe emocje
Temat tygodnia: Moja droga do przedszkola
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Ewy Stadtmüller Zebra na drodze − wysłuchają i nauczą się piosenki Bezpieczne przejście − wykonają pracę plastyczną Pierwsza pomoc − określą swój nastrój − zapoznają się z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez przejście dla pieszych − dowiedzą się, jakie kolory mają światła na sygnalizatorze świetlnym − poszerzą swoją wiedzę na temat kształtów − poznają zasady układania rytmów − poznają wybrane znaki drogowe − zapoznają się z numerami alarmowymi − nauczą się udzielać pierwszej pomocy − dowiedzą się, jakie są pojazdy specjalistyczne − poznają wybrane zawody
Temat tygodnia: Jesień w parku, w lesie
W tym tygodniu dzieci: − poznają oznaki jesieni − wysłuchają opowiadania Balbiny Piechocińskiej Jesienna rewia mody oraz wiersza Bożeny Formy Jesień − posłuchają nagrania muzyki klasycznej Cztery pory roku. Jesień Antonia Vivaldiego − zapoznają się z reprodukcjami wybranych dzieł malarskich o tematyce jesiennej − określą swój nastrój − będą bawiły się listkami − posłuchają odgłosów jesieni − ułożą jesienne rytmy z kasztanów i szyszek − wysłuchają i nauczą się piosenki Liście w parku − wielozmysłowo poznają wybrane dary jesieni − dowiedzą się, które grzyby są jadalne, a które trujące − poznają wygląd liści: klonu, kasztanowca, dębu i leszczyny − wykonają stworki z materiału przyrodniczego − wykonają pracę plastyczną Jesienna garderoba