Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

SIERPIEŃ

 

  1.      Przygody zwierząt
  • stymulowanie rozwoju poznawczego dotyczącego świata zwierząt;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat;
  • rozpoznawanie  roślin oraz zwierząt  za pomocą zmysłów;
  • rozwijanie wrażliwości emocjonalnej; uwrażliwianie na potrzeby zwierząt;
  • doskonalenie percepcji wzrokowo-słuchowej;
  • doskonalenie umiejętności pracy oraz zabawy w małych grupach;
  • rozwijanie umiejętności społecznych – skoncentrowanych głównie na umiejętności rozpoznawania zachowań pożądanych i niepożądanych;
  •  uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •  wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  •  dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •  uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych;
  •  nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);

 

  1.      Jak pachnie świat?
  •        Stymulacja polisensoryczna (oddziaływanie na zmysły; wzrok, smak, zapach, węch, dotyk);
  •        Doskonalenie percepcji wzrokowej;
  •        Doskonalenie percepcji słuchowej;
  •        Stymulacja rozwoju umiejętności motoryki małej;
  •        Nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  •        Kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •        Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium; Kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na dany temat;
  •        Ćwiczenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
  •         Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;

 

 

 

LIPIEC

 Głęboka woda

  • Stymulowanie rozwoju poznawczego; poszerzanie wiedzy na temat wody i jej znaczenia w przyrodzie;
  • Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowywania się w trakcie zabaw nad wodą; 
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  •  uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •  wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  • rozpoznawanie  roślin oraz zwierząt wodnych za pomocą zmysłów;
  •  dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •  uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych;
  •  nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem); 

    Co wiemy o ogniu?
  • Stymulowanie rozwoju poznawczego; poszerzanie wiedzy na temat wody i jej znaczenia w przyrodzie;
  • Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowywania się w trakcie zabaw nad wodą; 
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  •  uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •  wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  • rozpoznawanie  roślin oraz zwierząt wodnych za pomocą zmysłów;
  •  dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •  uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych;
  •  nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • Poznanie ognia; jako groźnego i pożytecznego żywiołu;
  • Zapoznanie z zawodem strażaka i wyglądem wozu strażackiego;
  • Utrwalanie zasad bezpieczeństwa;
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na dany temat;
  • Ćwiczenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
  •  Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  • Nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • Kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  • Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;

   Co potrafi powietrze?

  • Stymulowanie rozwoju poznawczego na temat powietrza i jego właściwości;
  • Uwrażliwianie na jakość wdychanego powietrza;
  • Uczestniczenie w eksperymentach dotyczących powietrza;
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki dużej w trakcie zajęć gimnastycznych;
  • Stymulowanie analizy oraz syntezy wzrokowej;
  •  Uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
  • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  • Wykonywanie ćwiczeń w parach;
  • Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • Łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  • Klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  • Rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.

 

 Jaka jest Ziemia?

  • Stymulowanie rozwoju poznawczego; poszerzanie wiedzy na temat planety Ziemi;
  • Poznanie różnych form ochrony naszej planety;
  • Wdrażanie do działań i zachowań proekologicznych;   
  •  Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  •  Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
  •   Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
  • Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  •  Składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
  •  Kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •  Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  •  Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury;
  • Obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące).