GRUDZIEŃ
- NASZE MARZENIA Dziecko:
- wypowiada się na temat wymarzonego prezentu,
- odpowiada na pytanie: O czym marzą dzieci?,
- rozwiązuje zagadki,
- tnie po liniach prostych,
- tworzy wypowiedź rysunkową – list do Mikołaja,
- rozpoznaje literę m wśród innych liter, wyróżnia głoskę m w nagłosie, wyróżnia głoskę m w wygłosie
- wymienia nazwy przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się głoską m,
- odpowiada na pytanie: Czy każdy może zostać Mikołajem?,
- bierze udział w zabawie ruchowej ze śpiewem,
- rozumie potrzeby drugiego człowieka (potrzeba otrzymywania i obdarowywania),
- śpiewa piosenkę Piosenka o Świętym Mikołaju,
- odpowiada na pytanie: Jak Mikołaj przygotowuje się do świąt?,
- opowiada o drodze listu od nadawcy do odbiorcy (od dziecka do Mikołaja),
- kreśli litery m, M po śladzie,
- wie, że za prezent należy podziękować,
- mówi z pamięci powitanie grupowe,
- wie, co może być prezentem,
- przelicza w zakresie 10, liczy w przód w dostępnym dla niego zakresie, liczy wspak w dostępnym dla niego zakresie,
- koloruje prezent według własnego pomysłu,
- koloruje prezent zgodnie ze wzorem,
2. DOMOWY DETEKTYW
Dziecko:
- odpowiada na pytanie: Jak zrobić samodzielnie coś pysznego?,
- dzieli słowa na sylaby z jednoczesnym klaskaniem,
- wie, co to są przyprawy, wymienia nazwy co najmniej dwóch przypraw, rozpoznaje wybrane przyprawy po zapachu i wyglądzie,
- śpiewa refren piosenki Coś małego, coś pysznego,
- porządkuje wydarzenia w historyjce obrazkowej,
- odszukuje w sklepie półkę z przyprawami,
- wyróżnia głoskę d w nagłosie,
- rozpoznaje literę d wśród innych liter,
- wie, czym są obowiązki domowe, rozumie, że w rodzinie każdy wykonuje określone prace,
- bawi się zgodnie,
- wie, które z urządzeń domowych są zasilane prądem, zna zastosowanie domowych urządzeń elektrycznych,
- zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń AGD, odpowiada na pytanie: Co do czego służy?,
- łączy przedmioty w pary,
- kreśli litery d, D po śladzie,
- przelicza w przód w zakresie 5, przelicza wspak w zakresie 5,
- rozpoznaje cyfrę 5 wśród innych cyfr,
- wskazuje piąty obiekt w rzędzie,
- wykonuje kulę tłuszczową z ziarnami dla ptaków,
- wykonuje samodzielnie choinkę według podanej instrukcji,
- prezentuje swoją pracę, rozumie potrzebę nadawania przedmiotom drugiego życia,
- śpiewa piosenkę Coś małego, coś pysznego,
3. BOŻE NARODZENIE
Dziecko:
- odpowiada na pytanie: Jak pachną święta?,
- śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki Jak pachną święta,
- rozpoznaje niektóre zapachy (herbaty, kawy, wanilii), określa intensywność zapachu (mocny, słaby),
- pomaga w ubieraniu choinki, odpowiada na pytanie: Co zawiśnie na choince?,
- rozpoznaje literę b wśród innych liter, rozpoznaje głoskę b w nagłosie,
- projektuje własną bombkę,
- wymienia co najmniej trzy zwyczaje/ tradycje bożonarodzeniowe, wie, że tradycje bożonarodzeniowe są różne w różnych kulturach,
- wymienia potrawy, które powinny znaleźć się na wigilijnym stole, wie, że potrawy wigilijne są różne w różnych regionach Polski,
- potrafi wskazać różnice między nakryciem stołu w dniu powszednim a nakryciem stołu na wigilię, podaje różne sposoby na udekorowanie świątecznego stołu,
- uważnie słucha czytanego tekstu,
- włącza się w zbiorowe śpiewanie kolęd,
- wypowiada się na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia,
- odpowiada na pytanie: Kto zasiądzie przy wigilijnym stole?,
- śpiewa piosenkę Jak pachną święta, wykonuje prostą ozdobę choinkową,
- odpowiada na pytanie: Jak ładnie złożyć życzenia?,
4. W OCZEKIWANIU NA NOWY ROK
Dziecko:
- śpiewa piosenkę Biegnie miesiąc za miesiącem,,
- opowiada o minionych świętach,
- maluje farbami,
- rozwiązuje zagadki,
- uważnie słucha opowiadania,
- bierze udział w zabawach grupowych,
- proponuje sposób na ciekawe spędzenie czasu,
- odpowiada na pytanie: W co się bawić?,
- odpowiada na pytanie: Czego nauczyłem się w starym roku?,
- przelicza w dostępnym dla siebie zakresie,
- śpiewa piosenkę Biegnie miesiąc za miesiącem,
- wycina nożyczkami po liniach prostych i falistych,
- rozwiązuje zagadki,
- wskazuje koło, kwadrat, prostokąt
- potrafi wymienić miesiące,
- wie co to Sylwester, jak witamy Nowy Rok