Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

                       WRZESIEŃ

 

  1.      Nasza grupa

Dziecko:

  • nazywa części ciała. 
  • reaguje na przerwę w muzyce,
  • pamięta o myciu rąk po wyjściu z toalety lub po przyjściu z podwórka,
  • uprzejmie się wita,
  • maluje farbami, kończy rozpoczętą pracę,
  • skupia uwagę na osobie mówiącej, potrafi wymienić co najmniej jedno swoje osiągnięcie (sukces) z bieżącego tygodnia,
  • potrafi wymienić co najmniej trzy normy obowiązujące w grupie, wie, jak się zachować, gdy złamie normę społeczną. 
  • układa przedmioty zgodnie z poleceniem N., wskazuje na kartce górę i dół, składa kartkę na pół,
  • wyróżnia dźwięki w najbliższym otoczeniu, potrafi odpowiedzieć na pytanie, skąd pochodzi dźwięk, świadomie operuje głosem (mówi szeptem, cicho, głośno), tworzy dźwięki z wykorzystaniem przedmiotów z najbliższego otoczenia, odpowiada na pytanie, jaki dźwięk lubi (cichy głośny),
  • wymienia pracowników przedszkola (dyrektor, moja pani, kucharka itp.),
  • potrafi odpowiedzieć na pytania: Co potrafią moje ręce? Co potrafią moje nogi?,
  • podaje trzy przykłady pamiątek z wakacji,
  • wie, co może być pamiątką z wakacji,
  • wskazuje kąciki w sali przedszkolnej,
  • odpowiada na pytanie: Jakie jest nasze przedszkole?,
  • śpiewa w grupie pierwszą zwrotkę oraz refren piosenki Jak się masz?
  • rozpoznaje swój znaczek identyfikacyjny (emblemat) wśród innych znaczków,
  • podaje imię swojej wychowawczyni/ swojego wychowawcy,
  • wymienia co najmniej trzy imiona kolegów i koleżanek ze swojej grupy,
  • odpowiada na pytanie: Jak masz na imię?,
  • podaje nazwę swojej grupy przedszkolnej,   

2. Emocje i uczucia                             

Dziecko: 

  • ustawia się w kole,     
  • inscenizuje ruchem i gestem treść piosenki, śpiewa pierwszą zwrotkę piosenki Świat emocji, tworzy ilustrację plastyczną do treści piosenki Świat emocji,           
  • wie, jak się gra na instrumentach perkusyjnych, rozpoznaje instrumenty perkusyjne, wystukuje rytm na wybranym instrumencie perkusyjnym.                           
  • wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała,     
  • odpowiada na pytanie: Skąd się biorą moje humorki?, wymienia nazwy podstawowych uczuć i emocji, 
  • kreśli linie proste i ukośne.                                                               
  • odpowiada na pytanie: Jak wygląda złość?, wymienia co najmniej jeden sposób na radzenie sobie ze złością, 
  • maszeruje po okręgu – jedno dziecko za drugim, 
  • uważnie słucha opowiadania, odpowiada na pytanie: Jak wygląda radość?,   
  • rozróżnia figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), kreśli linie faliste, układa rytm z figur geometrycznych.     
  • przedstawia swoje emocje, odróżnia emocje przyjemne od nieprzyjemnych, wie, że zabawki należy szanować, bo są wytworem pracy ludzkiej,                                                                                   
  • wykonuje pracę techniczną –  według podanej instrukcji.                                                           
  • Stymulacja polisensoryczna (oddziaływanie na zmysły; wzrok, smak, zapach, węch, dotyk)                   

 3.  Jesienne impresje    

Dziecko:

  • naśladuje dźwięki jesieni,
  • śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki Przebojowa jesień,
  • wykonuje krok dostawny, gra na trójkącie i bębenku,
  • wykonuje pracę plastyczną Jesienne liście.
  • wita się kulturalnie,
  • poprawnie oddycha (wdech nosem, wydech ustami),
  • podaje skojarzenia do przykładów, przelicza w zakresie 10,
  • odpowiada na pytanie: Jak przedszkolaki witają jesień? wie, do czego służy lupa, rozpoznaje drzewo po jego liściach (dąb, klon, kasztanowiec, brzozę), wie, na jakim drzewie rosną żołędzie, wie, na jakim drzewie rosną kasztany,,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu.
  • przelicza w dostępnym dla siebie zakresie, odróżnia przeliczanie poprawne od niepoprawnego,
  • stosuje określenia: większy, mniejszy, nazywa figury geometryczne, koloruje figury zgodnie z podanym kodem.
  • wykonuje samodzielnie samolot według podanej instrukcji,
  • prezentuje swoją pracę, naśladuje odgłosy ulicy, śpiewa piosenkę Przebojowa jesień, wymienia co najmniej jedno osiągnięcie z minionego tygodnia

4.  Babie lato

Dziecko:

  • śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki Babie lato,
  • wykonuje krok dostawny w rytm muzyki, rozpoznaje wybrane instrumenty muzyczne,
  • lepi pajączki z plasteliny.
  • odpowiada na pytanie: Co to jest babie lato?,
  • wykorzystuje instrumenty perkusyjne i improwizacje taneczne do zilustrowania muzyki, porusza się we wskazanym tempie,
  • porządkuje obiekty od największego do najmniejszego.
  • rozwiązuje zagadki o darach jesieni, odpowiada na pytanie: Co czerwieni się jesienią?, potrafi wyjaśnić, co to są przetwory, potrafi podać przykłady darów jesieni rozróżnia kolory,
  • wykonuje polecenia nauczyciela, skupia uwagę przez co najmniej 10 minut zajęć,
  • wyklaskuje proste rytmy,
  • odpowiada na pytania: W co można bawić się jesienią? Co potrafią kolory? potrafi samodzielnie wypchnąć obiekt z karty, wymienia czynności, które potrafi wykonać bez pomocy dorosłego,
  • wskazuje strony lewą i prawą na kartce, wskazuje górę i dół na kartce,
  • wymienia co najmniej jedno swoje osiągnięcie/ jeden swój sukces, zawiązuje supeł