Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

                       GRUDZIEŃ

 

  1.      NASZE MARZENIA                                                                                                                      Dziecko:
  • wypowiada się na temat wymarzonego prezentu,
  • odpowiada na pytanie: O czym marzą dzieci?,
  • rozwiązuje zagadki,
  • tnie po liniach prostych,
  • tworzy wypowiedź rysunkową – list do Mikołaja,
  • rozpoznaje literę m wśród innych liter, wyróżnia głoskę m w nagłosie, wyróżnia głoskę m w wygłosie
  • wymienia nazwy przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się głoską m,
  • odpowiada na pytanie: Czy każdy może zostać Mikołajem?,
  • bierze udział w zabawie ruchowej ze śpiewem,
  • rozumie potrzeby drugiego człowieka (potrzeba otrzymywania i obdarowywania),
  • śpiewa piosenkę Piosenka o Świętym Mikołaju,
  • odpowiada na pytanie: Jak Mikołaj przygotowuje się do świąt?,
  • opowiada o drodze listu od nadawcy do odbiorcy (od dziecka do Mikołaja),
  • kreśli litery m, M po śladzie,
  • wie, że za prezent należy podziękować,
  • mówi z pamięci powitanie grupowe,
  • wie, co może być prezentem,
  • przelicza w zakresie 10, liczy w przód w dostępnym dla niego zakresie, liczy wspak w dostępnym dla niego zakresie,
  • koloruje prezent według własnego pomysłu,
  • koloruje prezent zgodnie ze wzorem, 

2.  DOMOWY DETEKTYW                       

Dziecko: 

  • odpowiada na pytanie: Jak zrobić samodzielnie coś pysznego?,
  • dzieli słowa na sylaby z jednoczesnym klaskaniem,
  • wie, co to są przyprawy, wymienia nazwy co najmniej dwóch przypraw, rozpoznaje wybrane przyprawy po zapachu i wyglądzie,
  • śpiewa refren piosenki Coś małego, coś pysznego,
  • porządkuje wydarzenia w historyjce obrazkowej,
  • odszukuje w sklepie półkę z przyprawami,
  • wyróżnia głoskę d w nagłosie,
  • rozpoznaje literę d wśród innych liter,
  • wie, czym są obowiązki domowe, rozumie, że w rodzinie każdy wykonuje określone prace,
  • bawi się zgodnie,
  • wie, które z urządzeń domowych są zasilane prądem, zna zastosowanie domowych urządzeń elektrycznych,
  • zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń AGD, odpowiada na pytanie: Co do czego służy?,
  • łączy przedmioty w pary,
  • kreśli litery d, D po śladzie,
  • przelicza w przód w zakresie 5, przelicza wspak w zakresie 5,
  • rozpoznaje cyfrę 5 wśród innych cyfr,
  • wskazuje piąty obiekt w rzędzie,
  • wykonuje kulę tłuszczową z ziarnami dla ptaków,
  • wykonuje samodzielnie choinkę według podanej instrukcji,
  • prezentuje swoją pracę, rozumie potrzebę nadawania przedmiotom drugiego życia,
  • śpiewa piosenkę Coś małego, coś pysznego,            

 3.  BOŻE NARODZENIE

Dziecko:

  • odpowiada na pytanie: Jak pachną święta?,
  • śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki Jak pachną święta,
  • rozpoznaje niektóre zapachy (herbaty, kawy, wanilii), określa intensywność zapachu (mocny, słaby),
  • pomaga w ubieraniu choinki, odpowiada na pytanie: Co zawiśnie na choince?,
  • rozpoznaje literę b wśród innych liter, rozpoznaje głoskę b w nagłosie,
  • projektuje własną bombkę,
  • wymienia co najmniej trzy zwyczaje/ tradycje bożonarodzeniowe, wie, że tradycje bożonarodzeniowe są różne w różnych kulturach,
  • wymienia potrawy, które powinny znaleźć się na wigilijnym stole, wie, że potrawy wigilijne są różne w różnych regionach Polski,
  • potrafi wskazać różnice między nakryciem stołu w dniu powszednim a nakryciem stołu na wigilię, podaje różne sposoby na udekorowanie świątecznego stołu,
  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • włącza się w zbiorowe śpiewanie kolęd,
  • wypowiada się na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia,
  • odpowiada na pytanie: Kto zasiądzie przy wigilijnym stole?,
  • śpiewa piosenkę Jak pachną święta, wykonuje prostą ozdobę choinkową, 
  • odpowiada na pytanie: Jak ładnie złożyć życzenia?, 

4.   W OCZEKIWANIU NA NOWY ROK

Dziecko:

  • śpiewa piosenkę Biegnie miesiąc za miesiącem,,
  • opowiada o minionych świętach,
  • maluje farbami,
  • rozwiązuje zagadki,
  • uważnie słucha opowiadania,
  • bierze udział w zabawach grupowych,
  • proponuje sposób na ciekawe spędzenie czasu,
  • odpowiada na pytanie: W co się bawić?,
  • odpowiada na pytanie: Czego nauczyłem się w starym roku?,
  • przelicza w dostępnym dla siebie zakresie,
  • śpiewa piosenkę Biegnie miesiąc za miesiącem,
  • wycina nożyczkami po liniach prostych i falistych,
  • rozwiązuje zagadki,
  • wskazuje koło, kwadrat, prostokąt
  • potrafi wymienić miesiące,
  • wie co to Sylwester, jak witamy Nowy Rok