Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

 
WRZESIEŃ 2025
 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne)

 

Tydzień I. Witamy po wakacjach!

  • doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych
  • utrwalenie znajomości imion koleżanek i kolegów, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie
  • kształtowanie umiejętności określania przynależności do zbiorów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie postawy szacunku do własności swojej i innych
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody za pomocą zmysłów, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
  • tworzenie znaków graficznych, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, uświadomienie znaczenia znaków umownych w grupie

Tydzień II. Wokół nas

  • ustalenie zasad grupowych, wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za swoje działania, rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny
  • zaznajomienie z pracownikami przedszkola, wzbogacenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów, kształtowanie odwagi w kontaktach z osobami z bliskiego otoczenia
  • rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu i używania przyimków: za, przed, obok, na, nad, kształtowanie umiejętności przewidywania następstw i logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i czekania na swoją kolej
  • zapoznanie dzieci z siłą oddziaływania naelektryzowanych przedmiotów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki, wdrażanie do dbania o czystość
  • rozwijanie kreatywności, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie empatii i wrażliwości

 

Tydzień III. Nasze pasje, nasze bziki

  • wprowadzenie pojęć pasja, zainteresowanie i hobby, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych zainteresowań, kształtowanie umiejętności organizowania różnych form spędzania czasu wolnego
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat ulubionego zajęcia, wzbogacanie słownika czynnego, wdrażanie do poszanowania odmiennych upodobań, ulubionych zajęć innych dzieci w grupie
  • rozpoznawanie i określanie wielkości zabawek z użyciem słów: mała, duża, większa niż..., mniejsza niż..., rozwijanie umiejętności komunikacji, obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników, kształtowanie poczucia pewności siebie w podejmowaniu decyzji
  • poszerzenie wiedzy na temat opieki nad pupilem, kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt, budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności
  • rozwijanie zdolności twórczych dziecka, kształtowanie umiejętności manipulacyjnych, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw związanych z rywalizacją

 

Tydzień IV. Jesień w naszej okolicy

  • doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie i pobudzanie do wyrażania emocji związanych z tymi zmianami, kształtowanie umiejętności poszukiwania nowych doświadczeń, wdrażanie do swobodnego wyrażania emocji na forum
  • wprowadzenie litery „o, O” na podstawie wyrazu „owoc”, rozwijanie umiejętności rozpoznawania jesiennych owoców z polskich sadów i utrwalenie znajomości ich nazw, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, wdrażanie do inicjowania zabaw w grupie
  • utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru
  • utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej, kształtowanie umiejętności wykorzystania owoców w jadłospisie, wdrażanie do zdrowego odżywiania
  • aktywizowanie twórczego myślenia, kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką, kształtowanie umiejętności podążania za prowadzącym, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał

 

SIERPIEŃ

 

  1.      Przygody zwierząt
  • stymulowanie rozwoju poznawczego dotyczącego świata zwierząt;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat;
  • rozpoznawanie  roślin oraz zwierząt  za pomocą zmysłów;
  • rozwijanie wrażliwości emocjonalnej; uwrażliwianie na potrzeby zwierząt;
  • doskonalenie percepcji wzrokowo-słuchowej;
  • doskonalenie umiejętności pracy oraz zabawy w małych grupach;
  • rozwijanie umiejętności społecznych – skoncentrowanych głównie na umiejętności rozpoznawania zachowań pożądanych i niepożądanych;
  •  uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •  wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  •  dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •  uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych;
  •  nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);

 

  1.      Jak pachnie świat?
  •        Stymulacja polisensoryczna (oddziaływanie na zmysły; wzrok, smak, zapach, węch, dotyk);
  •        Doskonalenie percepcji wzrokowej;
  •        Doskonalenie percepcji słuchowej;
  •        Stymulacja rozwoju umiejętności motoryki małej;
  •        Nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  •        Kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •        Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium; Kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na dany temat;
  •        Ćwiczenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
  •         Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;

 

 

 

LIPIEC

 Głęboka woda

  • Stymulowanie rozwoju poznawczego; poszerzanie wiedzy na temat wody i jej znaczenia w przyrodzie;
  • Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowywania się w trakcie zabaw nad wodą; 
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  •  uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •  wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  • rozpoznawanie  roślin oraz zwierząt wodnych za pomocą zmysłów;
  •  dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •  uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych;
  •  nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem); 

    Co wiemy o ogniu?
  • Stymulowanie rozwoju poznawczego; poszerzanie wiedzy na temat wody i jej znaczenia w przyrodzie;
  • Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowywania się w trakcie zabaw nad wodą; 
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  •  uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •  wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  • rozpoznawanie  roślin oraz zwierząt wodnych za pomocą zmysłów;
  •  dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •  uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych;
  •  nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • Poznanie ognia; jako groźnego i pożytecznego żywiołu;
  • Zapoznanie z zawodem strażaka i wyglądem wozu strażackiego;
  • Utrwalanie zasad bezpieczeństwa;
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na dany temat;
  • Ćwiczenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
  •  Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  • Nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • Kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  • Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;

   Co potrafi powietrze?

  • Stymulowanie rozwoju poznawczego na temat powietrza i jego właściwości;
  • Uwrażliwianie na jakość wdychanego powietrza;
  • Uczestniczenie w eksperymentach dotyczących powietrza;
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki dużej w trakcie zajęć gimnastycznych;
  • Stymulowanie analizy oraz syntezy wzrokowej;
  •  Uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
  • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  • Wykonywanie ćwiczeń w parach;
  • Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • Łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  • Klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  • Rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.

 

 Jaka jest Ziemia?

  • Stymulowanie rozwoju poznawczego; poszerzanie wiedzy na temat planety Ziemi;
  • Poznanie różnych form ochrony naszej planety;
  • Wdrażanie do działań i zachowań proekologicznych;   
  •  Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  •  Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
  •   Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
  • Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  •  Składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
  •  Kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •  Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  •  Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury;
  • Obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące).